Ik ben thuis!! - Reisverslag uit Hoevelaken, Nederland van Siobhan Spruijt - WaarBenJij.nu Ik ben thuis!! - Reisverslag uit Hoevelaken, Nederland van Siobhan Spruijt - WaarBenJij.nu

Ik ben thuis!!

Door: Siobhan

Blijf op de hoogte en volg Siobhan

07 Augustus 2010 | Nederland, Hoevelaken

hallo nederlandersss....!!

Ik ben vannacht veilig aangekomen op het vliegveld van dusseldorf, waar mijn familie op me stond te wachten :D. Een comfortabele reis gehad, alleen een beetje vetraging op mijn tussenstop in londen. Maar IK BEN ER!! toch vreemd, om nu weer hier te zijn..! Het is zeker ff wennen.

Sorry dat ik jullie de laatste 2 weken niet op de hoogte heb kunnen houden van mijn activiteiten daar! het internet was erg slecht, ondanks dat ze in kenia internet hebben is het nog lang niet altijd zo dat je kunt internetten hahah ;)
Dus wil ik jullie via deze weg nog even op de hoogte stellen!

TIA, this is africa :

Ik ben dus heerlijk op safari geweest! wat een ervaring zeg om al die dieren van zo dichtbij te zien, daar kan geen dierentuin tegenop! De migratie van de zebra's en gnoe's was in volle gang, dus je zag hele groepen voorbij trekken. Ze gaan dan van tanzania naar kenia toe en steken de rivier over om later in het jaar weer terug te gaan.Het oversteken van de dieren in de rivier hebben we niet gezien, dat schijnt echt een spektakel te zijn maar daarvoor moet je ook wel heel veel geluk hebben. We hebben wel heel veel leeuwen gezien en vooral ook schattige welpjes ;) En alle andere dieren, giraffes, olifanten, nijlpaarden, jakhalzen, struisvogels, buffels en zelfs nog andere natuurwonderen! zoals de zons op en ondergang! GEWELDIG!!

Ook zijn we naar de evenaar geweest, dat was op een uurtje afstand van waar ik verbleef. Heel toeristisch daar, maar dat komt ook omdat er niet veel te zien is. Je kon een proefje doen, op de evenaar ligt een stokje in het water stil en aan de ene kant van de evenaar draait hij links om en aan de andere kant dus weer andersom!
verder waren er allerlei leuke winkeltjes, waar je onderhandelings skills los kon laten gaan, want ze vragen natuurlijk een veel te HOGE prijs omdat je blank bent. hahha een mannetje die daar was vond een van de vrijwilligers, Angela, wel een leuke meid en wilde haar wel trouwen, dus vroeg hij aan mij hoevel koeien ze wel niet koste!? hij had er wel 5000 koeien voorover, maar wij vroegen ons af in hoeverre hij die ook werkelijk had hahah!

Een indrukwekkende belevenis is toch wel een bezoekje in de sloppenwijk. Sommige kideren van Upendo komen daar vandaan en hebben er soms ook nog familie wonen. We zijn dan ook voedselpakketten wezen uitdelen, bij de oma van Lukia. Zij is noodgedwongen opgenomen in het weeshuis, omdat haar oma het niet meer redde om voor haar te zorgen. Die vrouw was zo dankbaar dat Upendo zo goed voor Lukia zorgt en dat we langskwamen om haar te steunen..Het was echt een kippenvel-momentje! De vrouw bleef maar herhalen dat ze zo dankbaar was, met tranen in haar ogen en dat we gezegend zijn door god. En wij maar duidelijk maken dat zij dat ook is omdat ze voor zo'n lange tijd lukia onder haar hoed heeft gehad, toen lukia's moeder overleden was. Erg indrukwekkend. Er kwamen daar ook heel veel kinderen op ons af waar we allemaal snoepjes voor hadden meegnomen. Ondanks dat ze zo arm zijn, zijn ze wel goudeerlijk! je voelt je ook best veilig in zo'n sloppenwijk. Ik had namelijk niet echt overzicht welk kind ik al een snoepje had gegeven, want ze kwamen overal vandaan. als je dan vraagt wie er al eentje heeft gehad, zeggen ze gewoon eerlijk dat zij al geweest zijn, onvoorstelbaar toch?
In de sloppenwijk heb je ook het KENWA-project, voor vrouwen met aids. Het is nog steeds een taboe, ondanks dat de medicijnen gratis zijn halen veel mensen hun medicijnen niet bang voor de reacties uit de gemeenschap. Dit project helpt aids voorkomen en probeert het taboe rondom aids te verminderen. Heel mooi project!

Ik heb de mogelijkheid gekregen om 2x een rechtzaak bij te wonen. Het was geen zaak waarbij een kind was betrokken, maar een strafrechterlijke zaak. Een oudere man was 2jaar geleden bruut overvallen en bestolen. De dader is gepakt en er waren getuigen, politiemannen in burger. Dus je zou zeggen dat de zaak zo goed als rond was en dat de dader zo de cel in gegooid kon worden, nou mooi niet! Corruptie is hier een heel bekend fenomeen en ook bij rechters. De zaak is dus al meerdere keren voorgekomen, maar de familie van de dader heeft meerdere keren de rechter omgekocht. Dit gebeurde allemaal in een ander plaatsje, daarom heeft het slachtoffer dus een rechtzaak aangespannen in Nyeri, omdat de rechter daar niet zo corrupt is. Het was erg interessant om erbij te zijn, maar erg frustrerend. Deze man had geen advocaat omdat hij te arm is en daarom moet je het maar in je eentje uitvechten. Moeilijk te bevatten dat een oudere man, die waarschijnlijk weinig van het systeem snapt voor zichzelf moet opkomen en ook nog moet vechten tegen corruptie!!

Ik heb ook keniaanse kookles gehad hahaha! dat was echt heel erg leuk! De zus van Jackson, Mary-ann, kon ons wel leren hoe we Chapati konden maken. De heerlijke keniaanse pannekoek! Van het deeg maken tot het bakken van de pannekoek op plaat op kolen. Erg leuk, ik heb ook chapati meel mee naar huis genomen! :D

de kinderen hadden hun laatste schooldagen achter de rug en hebben nu 2 weken vakantie! we wilden dus wel lekker veel leuke dingen voor ze organiseren. We zijn op een soort minisafari geweest in een parkje dichtbij. De kinderen vonden het echt helemaal geweldig om al die dieren te zien. Ondanks dat kenia echt het Safari-land is en voor kenianen de entree goedkoper is dan voor toeristen, zien heel veel mensen een neushoorn of een giraffe nooit van dichtbij! Dus de kids waren helemaal uitgelaten!! Iedereen sliep op de terugweg naar huis ;)

Op het laatste moment (dinsdagochtend) bedacht ik me nog een leuk idee om van mijn sponsorgeld te doen. Bij het nieuwe weeshuis krijgen de kinderen een grote speeltuin waarin ze lekker kunnen ravotten. Er staat al een glijbaan, schommel, wipwap en een draaimolen. Maar nog geen DOEL!, om lekker te voetballen!! dus ik heb een plan opgesteld met Benjamin, de opzichter bij de bouw en we zijn toen als een gek meteen doorgereden naar de staalhandel. Ik was echt verbaasd dat je haast kon maken in KENIA, alles gaat normaal op zijn gemak en het liefst nog te laat! Dus spullen in gekocht en de volgende dag is het doeltje in elkaar gelast en al in de grond gezet! Donderdag mocht ik hem dasn schilderen, hij is lekker HOLLANDS geworden in onranje, rood, witte en blauwe tinten. Volgend Jackson moest echt mijn naam erop, maar wel op de volgende manier: Siobhan football club, hahaha:P nou zo geschiedde. Dus de kinderen kunnen straks heel hard scoren en misschien ontdekken we nog een leuk voetbal talentje :D

Mijn laatste dag, was erg moeilijk! Het was gelukkig een heerlijk zonnige dag, dus konden we naar Nyeri Hill, een mooie heuvel, om daar buiten te ravotten. Ik had daar een heerlijke cake gemaakt volgens schots recept, zodat ik een groot feest van kon maken. Het was een heerlijke middag, waarbij we gingen limbo-dansen en voetballen. Trouwens dat limbo-dansen kende ze niet, dus we hebben wat geintroduceerd daar en sommige kinderen waren er nog verdomd goed in! maar dan komt toch het afscheid, ik moet zeggen dat ik me groot kon houden totdat Eshter met tranen in haar ogen afscheid kwam nemen. Toen hield ik het ook niet meer droog. Je bouwt onbewust toch zo'n band met ze op en je leert hun karakters kennen. Pfff, het was echt heel zwaar om daar weg te moeten gaan. alle kinderen hebben een plekje in mijn hart gekregen!!
Het was en is een hele mooie ervaring en ik ben echt blij dat ik dit mee heb mogen maken! Ik wil zeker terug, om het mooie land, maar zeker vanwege de kids!! Ik ga ze missen... maar draag ze altijd bij me!

Iedereen bedankt voor het volgend van mijn reis, het betekend veel voor me!
Dankje,

Liefs,
Siobhan

  • 08 Augustus 2010 - 20:05

    Lisanne:

    Hee mop!!

    Wat een ervaring!! Dinsdag date en dan wil ik alles horen,,, dus nog meer dan ik al heb gehoord aan de telefoon:) hahaha

    Dikke kus!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hoevelaken

Mijn eerste reis

Upendo children's centre
www.upendocentre.org

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2010

Ik ben thuis!!

19 Juli 2010

Jambo Friends and Family

14 Juli 2010

So much to do!

12 Juli 2010

My first week!

07 Juli 2010

Ik ben er!!
Siobhan

Actief sinds 05 Dec. 2009
Verslag gelezen: 6011
Totaal aantal bezoekers 21304

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 06 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: